Lily-Balou wint 2 Sustainable Family Awards 2021

in de categorieën Kledingmerk en Kinderkledingmerk

Het was gisterenavond nagelbijten bij enkele Belgische en Nederlandse organisaties. Om 20.30 uur vond online namelijk de uitreikingsceremonie van de Sustainable Family Awards 2021 plaats. Er waren 20 categorieën, goed voor 20 awards. Lily-Balou was niet één, maar twee keer genomineerd, en mocht uiteindelijk ook twee awards in ontvangst nemen, die voor kledingmerk én voor kinderkledingmerk.

De Sustainable Family Awards zijn een initiatief van Sustainable Family. Met deze awards wil Sustainable Family duurzame bedrijven uit België en Nederland in de kijker zetten. Er waren 20 categorieën, waarbij het publiek niet alleen kon stemmen, maar ook organisaties nomineren. Lily-Balou was in de twee kledingcategorieën genomineerd, en mocht uiteindelijk ook twee awards in ontvangst nemen: die voor kledingmerk én die voor kinderkledingmerk.

"Dat we twee Sustainable Family Awards in ontvangst mogen nemen, is ongelooflijk. We waren supertrots om bij de finalisten te zijn, en hadden stiekem wel gehoopt op één award, maar dit is zoveel meer dan we hadden durven dromen." ​ ​

- Anne De Smedt, designer en oprichtster van Lily-Balou -
Anne De Smedt met de Sustainable Family Awards voor Lily-Balou

Duurzaamheid is voor Lily-Balou heel erg belangrijk. Al van in het begin staat Lily-Balou voor duurzame kleding, met respect voor de planeet en de mensen die hun kleren maken. Enkele voorbeelden: ​

• Lily-Balou kiest consequent voor duurzame materialen: biologisch katoen (96% van het katoen voor de komende lente-zomercollectie is bio, voor de herfst-wintercollectie 2021 is dat zelfs 100%), gerecycleerd polyester, en ecovero en tencel als duurzame alternatieven voor viscose.
  • Lily-Balou kiest resoluut voor GOTS-gecertificeerde leveranciers. Het GOTS-label is een internationaal label voor biotextiel, dat een milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde productie garandeert. Vijf van de zes leveranciers van Lily-Balou zijn GOTS-gecertificeerd. Voor de nieuwe lente-zomercollectie is meer dan 96% van de collectie door een GOTS-leverancier gemaakt.
  • Niet alleen de leveranciers van Lily-Balou zijn GOTS-gecertificeerd, Lily-Balou heeft zelf ook een GOTS-certificaat.
  • Als bewust merk kiest Lily-Balou ervoor haar klanten aan te moedigen om bewust en duurzaam te denken en te leven, om verstandig te consumeren. Onder het motto 'Make Friday green again' heeft Lily-Balou er de voorbije jaren voor gekozen geen kortingen te geven op Black Friday, maar die 'kortingen' aan Natuurpunt te schenken. In 2019 werd er extra bos mee geplant, in 2020 werd het gebruikt om zitstammen te maken voor de buitenklas in natuurgebied Het Hageven. Zo wordt Black Friday weer een beetje groener.
  • Flyers, catalogi, lookbooks, ... Lily-Balou doet zoveel mogelijk digitaal, en waar dat niet kan, kiest het merk voor lokale drukkers en gerecycleerd papier.
  • ...

Lily-Balou levert elke dag opnieuw inspanningen voor een groenere mode-industrie, en een schonere wereld. Deze Awards zijn daarvoor een mooie erkenning.

Een overzicht van alle winnaars vind je hier.

Tine Nelissen

Marketing Manager, Lily-Balou

Persberichten in je mailbox

Over Lily-Balou

Lily-Balou is een Belgisch modemerk. Het werd in 2011 gelanceerd als kinderkledingmerk. Kleurrijk, bewust en comfortabel waren - en zijn nog steeds - de sleutelwoorden. In de zomer van 2019 lanceerde Lily-Balou een eerste damescollectie. Alle kledingstukken van Lily-Balou worden gemaakt met respect voor de planeet en met respect voor de mensen die ze maken.